About very rare, super obscure and downright weird automobiles in Finnish and English.

lauantai 23. tammikuuta 2016

Kotimarkkinoiden retrotribuutti: Toyota Origin

Monet japanilaisvalmistajien yksinomaan kotimarkkinoille suuntaamat mallit ovat tulleet tunnetuiksi myös nousevan auringon maan ulkopuolella, mutta tämänkertaisen blogimerkinnän aihe ei taida kuulua tuohon joukkoon.

Vuonna 2000 Toyota saavutti merkittävän rajapyykin: Se oli valmistanut 100 miljoonaa ajoneuvoa. Samana vuonna legendaarinen Crown -mallisarja täytti 45 vuotta. Juhlan kunniaksi esiteltiin Toyota Origin, takavetoiseen Progres -malliin perustuva "erikoispainos" jonka muotokieli oli lainattu vuonna 1955 esitellystä ns. alkuperäisestä Toyopet Crownista. Autojen rakentamisen sai vastuulleen kunnianarvoisa ja perinteikäs Kanto Auto Works, ja projektiin valittiin eliittijoukko työntekijöitä Toyotan huippumalli Centuryn tuotannosta.

Originissa oli monesta muustakin Toyotan tuotteesta tuttu kolmelitrainen 2JZ-GE -moottori, suora kuutonen joka kehitti noin 220 hevosvoimaa. Auton pituus oli 456 senttiä ja korkeus 145,5 senttiä. Painoa oli 1560 kiloa. Varustetaso oli luonnollisesti erittäin korkea ja sisätiloissa riitti jalopuuta ja käsin ommeltua nahkaa.

Toyota Origin tuli myyntiin vuoden 2000 marraskuussa ja sen hinta oli seitsemän miljoonaa jeniä - noin kaksi kertaa enemmän kuin saman tekniikan jakaneen Progresin. Auton suurehko koko sekä moottorin iskutilavuus myös nostivat sen korkeaan veroluokkaan. Origineja oli pitänyt valmistaa tasan tuhat kappaletta, mutta jostain syystä niitä tehtiinkin hiukan enemmän. Kokonaistuotantomäärä jäi kuitenkin reilusti alle 1100 yksilöön.

Niin, entä se muotoilu? Antaa kuvien kertoa. Kuten monien muidenkin retrotyylisten autojen kohdalla, myös Toyota Originin ulkoasu jakaa varmasti mielipiteitä. Henkilökohtaisesti pidän Originia varsin tyylikkäänä ja onnistuneena kunnianosoituksena 45 vuotta iäkkäämmälle sukulaiselleen. Montakohan näitä lienee Euroopassa tai ylipäätään Japanin ulkopuolella?





Toyopet Crown, vuonna 1955 esitelty Crown -mallisarjan kantaäiti.

Kuvat: banovsky.com, Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti