About very rare, super obscure and downright weird automobiles in Finnish and English.

Friday, June 8, 2018

Exemplar 2 - kuusi metriä neliovista retkeilycoupea

Yhdysvaltalaisperäinen kuparialan tutkimus- ja etujärjestö Copper Development Association on pitkähkön olemassaolonsa aikana rahoittanut lukuisia konseptiautoprojekteja. Pääosin kyse on ollut sähkökäyttöisistä ajoneuvoista, mutta muutama bensamoottorinenkin on mahtunut joukkoon. Niistä ehdottomasti tunnetuin on Virgil Exnerin "revival" -designeihin pohjautuva ajopeli "Mercer Cobra". Sen tarinan voi lukea täältä, jos vain englanti taittuu.

Exemplar 1 -nimen saanut Mario Revellin suunnittelema kookas coupe puolestaan ilmaantui julkisuuteen vuonna 2015, kun sen pitkään omistanut Dragone Classic Motorcars päätti luopua aarteestaan. KLIK

Allekirjoittaneelle oli melkoinen yllätys, kun sain tietää (itse asiassa tämä tapahtui juuri eilen eli 7.6. 2018) että Mario Revelli suunnitteli CDA:n toimeksiannosta myös toisen konseptiauton. Siinä missä Exemplar 1 oli pohjimmiltaan suhteellisen konservatiivinen laite, vuonna 1972 esitelty Exemplar 2 oli kaikkea muuta. Ensinnäkin sen korimallia saattaisi parhaiten luonnehtia nelioviseksi coupeksi. Mercedes-Benz CLS ja Porsche Panamera jäivät siis innovatiivisuudessa armotta toiseksi Revellin luomukselle - ja jopa Saabin Combi Coupe esiteltiin vasta paria vuotta myöhemmin. Toisekseen Exemplar 2 oli etuvetoinen, ja sen pitkän konepellin alla piili Oldsmobile Toronadon moottori sekä voimansiirto. Etuveto ei tietenkään sinänsä olisi mikään ihme, mutta Exemplar 2:n kokoluokan etuvetoiset olivat 1970-luvun alussa vähissä. Tai oikeastaan voisi sanoa, että tuon kokoluokan autot ovat olleet AINA vähissä. Kolmas erikoisuus olivat nimittäin valtavat fyysiset ulottuvuudet: Exemplar 2:lla oli mittaa kuusi milliä vaille kuusi metriä. Akselivälin pituus oli 340,4 senttiä.

Jättiläisen sisätilat oli luonnollisesti koristettu kuparilla, samoin kuin edeltäjä Exemplar 1:n. Sen lisäksi siinä oli kupariseoksesta valmistetut jarrulevyt sekä jarruputket. Neljäs ja kaikkein suurin ihmetyksen kohde oli kuitenkin sähköhydraulinen järjestelmä, joka napin painalluksella muutti matkustajien istuimet sängyiksi ja kohotti kattoa lisätilan saamiseksi. Exemplar 2 oli siis eräänlainen luksus-GT:n ja retkeilyauton yhdistelmä. Teknisestä toteutuksesta vastasi ilmeisesti lyhytikäiseksi jäänyt italialainen Eurostyle (tästä en tosin ole 100-prosenttisen varma).

Mercer Cobra ja Exemplar 1 ovat säästyneet jälkipolville, mutta Exemplar 2:n kohtalosta ainakaan minulla ei ole mitään tietoa. Toivottavasti sekin löytyy vielä jostakin kätköstä, sillä olisi kovin sääli jos näin mahtavan sekapäinen kulkuväline olisi purettu tai tuhoutunut muuten. Ja toivottavasti voitan lotossa päävoiton ennen sen löytymistä, jotta olisi sitten varaa kiskoa ostohousut jalkaan ja latoa tarpeeksi taaloja tiskiin!

Promokuvassa.

Läpileikkaus paljastaa monenlaista kiintoisaa. Kuparia
sisältävät osat on helppo bongata korostusvärin
ansiosta. Huomaa myös keulan muotoilu, joka eroaa
toteutetusta.


Mustavalkokuva ei tee oikeutta sisustukselle.

Sivuprofiili tuo mieleen ainakin Lamborghini Espadan, 
Citroen CX:n ja Rover SD:n.

Camper-moodi aktivoituna.
Exemplar 2 esiteltiin CDA:n Copper Topics -lehden 
numerossa 13/1972.

kuvat: copper.org, allcarindex.com

No comments:

Post a Comment