About very rare, super obscure and downright weird automobiles in Finnish and English.

tiistai 23. helmikuuta 2016

Kummajaisia Japanin radoilta

Nissanin ja Toyotan 1960-luvun lopun ja 1970-luvun alun vauhtihirviöt tunnetaan Japanin ulkopuolellakin melko hyvin, mutta tässäpä muutama oudompi tapaus!


Isuzu R6
Luokassaan hyvin menestyneessä Isuzu R6:ssa oli Bellett GT-R:n 1,6 -litrainen moottori joka kehitti kahden Solex-kaasuttimen avulla 180 hevosvoimaa. Moottorin jatkeena oli Hewland FT200 -vaihteisto. Kuvassa on coupe-versio, mutta myös avomallit kiersivät Japanin ratoja.


Daihatsu P-3
Hiukan yli 100-hevosvoimaisella 1,3 litran myllyllä varustettu P-3 oli Daihatsun ensimmäinen kilpa-auto. Se ajoi luokkavoittoon Japanin GP:ssä vuonna 1966.


Daihatsu P-5
Daihatsu P-5 oli P-3:n kehitysversio. 1,3 -litraisesta moottorista irtosi jo 140 hevosvoimaa. Ensiesiintyminen kilparadoilla tapahtui Japanin GP:ssä vuonna 1967. Seuraavana vuonna Suzukassa P-5 sijoittui kolmanneksi ja otti edeltäjänsä tapaan luokkavoiton Japanin GP:ssä. Toyotan ostettua Daihatsun P-5 pääsi kilpailemaan vielä kerran: Vuonna 1969 Suzukassa sijoitus oli toinen.


Sigma MC73
Vuoden 1973 Sigma MC73 oli ensimmäinen japanilaisauto joka selviytyi Le Mansin 24 tunnin kilpailuun, mutta kisa loppui lyhyeen sähköongelmien vuoksi. Autossa oli Mazdan Wankel-moottori. Vielä seuraavana vuonna Sigma Automotive kisasi niinikään Mazda-moottorilla, mutta siirtyi sitten Toyotan voimanlähteisiin.


Mana 09
Mazdan kiertomäntämoottori toimi myös vuonna 1972 valmistuneen Mana 09:n voimanlähteenä. Autosta ei ole saatavilla paljoakaan tietoa, mutta seuraavana vuonna sillä tehtiin ilmeisesti nopeusennätys Fujin moottoriradalla. Nykyisellään tämä Mitsumura-nimisen autosuunnittelijan luomus on entisöity täyteen loistoonsa ja se on jälleen päässyt  kiertämään rataa (kuva Suzukasta).

Kiitokset Kipalle käännösavusta. Arigato!

Kuvat: car-l.co.jp, ifaceblog.com, mzracing.jp, drive.ru, daihatsuaskina.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti