About very rare, super obscure and downright weird automobiles in Finnish and English.

maanantai 30. marraskuuta 2015

Todella outoa!

Tässäpä tarjolle viisi (5) todellista sporttikummajaista. Lisätietoa otetaan vastaan, mikäli jollakulla sitä on!

Yläkuvan auton merkki on Yanase YX 1200. Jo vuonna 1915 perustettu Yanase on yhä merkittävimpiä autojen jälleenmyyjiä Japanissa, ja sillä on yli 200 myymälää. 1960-luvun puolivälin paikkeilla valmistui ainakin tämä yksi auto, joka kantoi yrityksen nimeä ja sai mallimerkinnän YX 1200. Tietääkseni siinä käytettiin Yanasen maahantuoman Volkswagenin tekniikkaa.

Luistavasti muotoillun Yanasen alapuolella on parikymmentä vuotta nuorempi ranskalainen Kikos IVE-RS82. Ilmeisesti vuonna 1982 esitellyn pienen urheiluauton silmiinpistävin piirre, eli Lamborghinin tyyliin avautuvat ovet, ovat nähtävissä kuvassa (joka on todennäköisimmin peräisin jostakin lehdestä). Moottorin pitäisi olla peräisin Renault 12:sta ja myös Alpine A110:n osia on käytetty. Valmistusmääristä tms. minulla ei ole aavistustakaan, mutta autolla on ilmeisesti myös seuraaja, IVE-RS85 (kenties esitelty vuonna 1985). Siitä en ole koskaan nähnyt edes yhtäkään kuvaa.

Kolmas auto on saksalaisen Walter Ribicin luomus, merkiltään yllättäen - Ribic. Tietojeni mukaan Walter oli Ribic Systems -yrityksen johtaja, ja hänen oli tarkoitus valmistaa Mercedeksen moottorilla varustettua pikkuista urheiluautoa 15 kappaleen vuosivauhdilla. Suunnitelma ei kuitenkaan toteutunut.

Toiseksi alimmainen ajopeli on koko viisikon mystisin. Sen merkki on Toohey, ja se on peräisin Australiasta. Muuta varmaa tietoa ei ole, mutta auto on saattanut valmistua vuonna 1973. Olisiko auton rakentaja itse kuvassa?

Alakuvan lokinsiipiovinen ranskatar on merkiltään ATLA Coupe. Pientä sporttia valmistettiin tietääkseni vuosina 1958 - 61, mutta valmistusmääristä tai käytetystä tekniikasta minulla ei ole harmainta hajuakaan. Suurinpiirtein ainoassa ATLAa koskevassa tiedonjyvässä mainitaan että auto painaisi vain 500 kiloa ja siinä olisi muovista valmistettu kori.









Kuvat: allcarindex.com

3 kommenttia:

  1. Atlasta mainitsee Mike Lawrencen teos "A to Z of sport cars 1945-1990" että siinä on lasikuituinen kori ja joko Panhardin tai Renault 4CV:n moottori. Sen mukaan sitä olisi valmistettu ainoastaan vuonna 1958.

    VastaaPoista
  2. Toinen kirja (the Illustrated Encyclopedia of Automobiles) taas kertoo Atlan valmistusajaksi 1957-1959 ja valmistajan nimi Jacques Durand joka myöhemmin teki CG- ja Jidé-autoja. Tämän kirjan mukaan moottori on ollut Renault 4CV:stä.

    Muista kysyistä laitteista ei käsillä olleesta kirjallisuudesta löytynyt tämänkään verran mainintaa näin yhtäkkiä silmäillen.

    VastaaPoista
  3. Kiitoksia kommenteista! En ollut alkujaan tiennytkään että ATLA oli J. Durandin juttuja. Tuollaisen linkkivinkin sain Facebookissa: http://jide-scora.fr/Atla.html

    VastaaPoista